Wednesday, April 25, 2012

Customer service itu penting

Kisah 1

Minggu lepas saya dah termarah bangsa jerit nak keluar anak tekak dekat customer service Maxis.

Rasa macam bersalah sangat lepas tu. Hubby siap cakap, pi marah budak customer service tu buat apa....dia buat kerja jer.

Ialah tapi cara dia explain tu membuatkan darah saya mendidih.

Kisahnya begini. Pada pertengahan bulan saya dapat bill talipon daripada Maxis. Saya belek-belek macam ehh apasal mahal pulak bil bulan ni. So beleklah satu-satu itemize billing tu. Itemize billing sangat penting okay so kita takkan ditipu oleh service provider.

Saya perasan yang Maxis telah mengecharge saya untuk supplimentary line 30. Bilalah pulak yang saya sup kan line talipon saya ni kat orang. Nombor talipon anak-anak semua, sup to their father's phone line. Dahlah nombor yang tak kenal langsung.

So saya pun reportlah kat Maxis kata saya tak ada supplimentary line, apasal charge saya?. So customer service kata dia akan buat launch lodge a report regarding the matter.

Besoknya, ada customer service Maxis call saya balik.
Dia kata yang supplimentary line 30 tu actually Maxis offer to their loyal customer, which is me lahkan. And it is free for 5 months.

Apalagi teruslah naik darah saya. Kau kata Maxis offer theline but nobody call me to ask for my consent/ permission whether I nak add another line or not. Plus nombor yang kau add tu nombor sapa? Habag sikit....nombor bapak hang ke?. Bukankah kalau I nak add supplimentary line, I should be the one yang decide which number yang I nak masukkan.
Then kau kata, it's free for 5 months....habis yang kau pi charge aku apahal?
Memang mengundang aku nak menagalahkan. Suka-suka hati jer nak pi add macam-macam service yang customer tak mintak.

I told the customer service to refund me back and cancel the supplimentary line immediately or else I'm gonna lodge a report to MCMC (Suruhanjaya Komunikasilah)

Wrong way of explaining telah membuatkan customer menaga. So terima jerlah. Sianlah pulak dengar budak tu apologize non stop. Tapi nak buat macamana saya cukup marah bila saya kena con.

Oleh itu people next time go through your itemize billing betul-betul.


Kisah 2 


Pagi tadi saya telah menalipon satu bank ini. Seksanyalah nak dapat line talipon. Kalau operator dah angkat dengar crossline pulak. So operator suruh call balik. Bila call balik sampai sudah tak dapat.

So I called another branch. Kali ni dapat bercakap dengar officer tapiiii.....
officernya adalah sangat sarcastic. Kalau kita ni tahu semua procedure bank, tak adalah kita call tanya. Ni jawap soalan kita macam nak perlekeh-lekehkan kita balik pulak. Paling sedap tu siap panggil kita "sayang". I am not sayang, I am a customer of the bank. Apa punya customer servicelah tak ada adab langsung.

There is a proper way to address your customers. Panggilan Puan, Tuan, Cik, Encik, Madam, Sir adalah lebih appropriate dari "Sayang"! Memang nak kena hantar traininglah derang ni.


Tajuk kisah 1 tu patutnya kena tukar to "Service provider con saya"!





1 comment:

pinky said...

sabar....hehehhee...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin