Tuesday, August 16, 2011

Guilin, China - Day 4

Hari ni macam tak berapa busy, so kita sambung trip ke China hari tu hari ke 4. Tak habis-habis lagi ya pasal China. Alah ni kan diary, so satu hari nanti boleh baca balik sambil tengok-tengok gambar.

Hari ke 4, kami dibawa menaiki river cruise thru Li River from Guilin to Yangshuo County. It's about 83km long belt of landforms of various shapes of hills. The cruise is about 3 hours.


here's our ferry


dalam ferry ada table and nice wooden chairs.
No...bukan macam ferry kita nak pergi Langkawi tu

our cruise ni penuh dengan mat sallehs

enjoy the scenery

tapi panas nyah duduk atas deck ni. Mat salleh tu semua siap berjemur Jah!


Sampai Yangshuo terus check in to the hotel.
Then there's another cave to lawat but I seriously surrender. Idak ler teman larat nak panjat gua lagi. Cukuplah satu gua saja. So I decide to lepak in the hotel room while the rest of them pergi panjat gua. Bantai tengok tv cerita China semua. Kalau ada foreign tv channel pun, it's in french. Bantaii ler tengok ala-ala Masterchef in French.

About 5.30 pm macam tu kami di bawak untuk dinner sebab malam nak pergi tengok show.



Mandarin fish. Rasa limau mandarin...me no likey

dinner or lunch mesti dekat 10 jenis lauk


After dinner, kami dibawa untuk menyaksikan Yangshuo: Impression of Sister Liu Sanjie.
Directed by China's most famous director Mr Zhang Yimou, yang juga telah mengarah Opening Ceremony of Beijing 2008 Olympic Games.


untuk pengetahuan anda, ini sungai dan bukitbukau betul. Bukannya skrin

kata our tour guide tiap-tiap malam penuh the show with 3000 audience
we were seated 2nd row from the top which is about RM200 per piece for the ticket (kalau tak silaplah)

The show was awesome. I ada ambik video, nanti kalau free I'll upload it here


I was told that about 600 participant dalam show ni.
Which in day time they are actually farmers. They perform at night to get extra money.


pretty rite?




Habis show shopping last kopek sebab besoknya dah nak balik.

Shopping di Yangshuo West Street. Along the street ni banyak pub. So banyaklah orang mabuk. The funniest thing that my aunty siap kena tarik tangan dengan orang mabuk, ajak masuk pub. Adoii sakit perut gelakkan.

doreamon candle

bought these cartoons character pen for my kids and their friends

ni depan pub sebenarnya. The hostess asyik paling muka jer sebab ramai orang sibuk nak ambik gambar dia because of the costume I assume.

Banyak gossip nyahhh.....

Something mencemaskan happen after habis shopping. My dad went missing!!!
Ya Allah dah pukul 11.30 malam tu nak cari my dad kat manalah. I dah cuak dah...habislah besok tak balik ni kalau tak jumpa my dad. Rupanya my dad terlepas hotel ni...dia pergi jalan another few block down. Berpeluh I cari ok....I pun tak berani nak jalan jauh-jauh...ialah kat tempat orang. Nasib baiklah dia patah balik kalau tak ......
Tu lah my dad ni degil tak reti nak tunggu orang.

The next day kami dah balik Malaysia. The end of our China trip.

Tips kalau ke China - bargain.....semua benda mesti bargain more than half the price they offer. Kalau dapat 3/4 of the price lagi bagus. But the key word here is Bargain!!

Dah keluar dah lagu rayakan..... =)


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin